Owoc Paschy

Dziś Izrael świętuje Paschę. ✌️😇
Z tej okazji podzielę się z Tobą piękną teologią łaski. Ona przyszła przez Paschę Jezusa.

„Istnieje jednak ogromna różnica pomiędzy grzechem a Bożym darem. Z powodu grzechu jednego człowieka wszyscy ludzie dostali się pod panowanie śmierci. Tym bardziej więc łaska Boga i jej dar przyniosą wspaniały owoc w życiu wszystkich ludzi, a stanie się to dzięki jednemu Człowiekowi—Jezusowi Chrystusowi. Jeden grzech Adama sprowadził karę śmierci na mnóstwo ludzi, natomiast Chrystus usuwa grzechy i daje nam wieczne życie.”
‭‭Rzymian‬ ‭5:15-16‬ ‭PLNT‬‬

Rz 5,15 porównuje łaskę z grzechem Adama. 🤨Trochę jakby nie na miejscu. Co ma piernik do wiatraka? No może tylko tyle, że wiatrak ma mąkę na zrobienie piernika.

Grzech Adama powoduje śmierć wszystkich. A Jezus i łaska daje usprawiedliwienie. Jedno i drugie ma moc obdarowywania.

Oto dosłowne tłumaczenie Rzymian 5:16 z języka greckiego na polski:

„i nie jak przez jednego grzechu popełnienia dar; bo gdyż sąd z jednego ku potępieniu, ale zaś dar z wielu przewinień ku usprawiedliwieniu.”
Niezła składnia, prawda?

Ale dalej ciekawsze.

Popełnienie grzechu przez Adama jest nazwane tu darem! 😳Czyli uczynek Adama nas obdarował czymś. ⬇️
W tym wersecie jest dwa różne greckie słowa dar – dorema i charisma. Jaka jest różnica między „δώρημα” (dórēma) a „χάρισμα” (charisma) ona jest subtelna, ale można ją zauważyć:

  1. δώρημα (dórēma):
  • Oznacza to dar w sensie prezentu, prezencji lub ofiary.
  • W kontekście Rzymian 5:16 odnosi się do jednego popełnienia grzechu, które prowadzi do sądu i potępienia.
  1. χάρισμα (charisma):
  • Charakteryzuje dar w sensie łaski, przywileju, daru, który prowadzi do zbawienia.
  • W kontekście Rzymian 5:16 odnosi się do daru łaski, który prowadzi do usprawiedliwienia.

Ogólnie rzecz biorąc, „δώρημα” odnosi się do grzechu, podczas gdy „χάρισμα” odnosi się do daru łaski, który prowadzi do usprawiedliwienia.

W Rzymian 5:16, „δώρημα” odnosi się do grzechu, który prowadzi do sądu i potępienia, podczas gdy „χάρισμα” odnosi się do daru łaski, który prowadzi do usprawiedliwienia.

W kontekście Rzymian 5:16:

  • δώρημα (dórēma):
  • Oznacza dar w sensie grzechu lub ofiary, co prowadzi do potępienia. Dar fizyczny, taki który można zrobić, uczynić.
  • χάρισμα (charisma):
  • Oznacza dar w sensie łaski, co prowadzi do usprawiedliwienia.Dar nadprzyrodzony, nie fizyczny.

Dlatego w Rzymian 5:16, „δώρημα” odnosi się do grzechu, który prowadzi do potępienia, a „χάρισμα” odnosi się do daru łaski, który prowadzi do usprawiedliwienia.

Dar grzechu innymi słowy. A przeciw niemu występuje dar usprawiedliwienia. Dar, doreo, to coś co możemy dać fizycznie. Na przykład pójść do sklepu i kupić coś. Ale charyzma usprawiedliwienia nie może być kupiona, uczyniona, popełniona.

I tak samo jak przez jednego Adama przyszła śmierć, chociaż nie zasłużyliśmy na nią. Dostaliśmy ją w „prezencie”. Tak samo przez Jezusa przyszedł dar łaski – usprawiedliwienie. Na który też nie zasługujemy, ale mamy. Adam nie chciał umrzeć ale umarł. Jezus przyszedł aby umrzeć i ożył.

Dlaczego porównuje św. Paweł grzech i łaskę? Ma podobny sposób działania. Jedno i drugie otrzymujesz niezasłużenie. Tylko śmierć tobie jest narzucona jak niechciany dar. A dar łaski trzeba wziąć. (Rz 5,17). Bo śmierć narzuca się po chamsku, nie pyta nas o zdanie. Włazi w butach do łóżka. Łaska jest cicha, ale bardziej skuteczna, ponieważ wymazuje miliony grzechów. Śmierć działa w oparciu o jeden grzech Adama. Łaska działa w oparciu o dzieło Jezusa. Łaska jest potężniejsza!

Dodaj komentarz